lørdag 14. mars 2009

Tante Arnhilds grove rundstykker

Jeg har en hel bråte med tanter. De har alle superpoweregenskaper, og tante Arnhilds egenskap er at hun er en racer på kjøkkenet. Spesielt kaker og annen bakst. Jeg sniker meg til oppskrifter etterhvert som de dukker opp, og denne oppskriften fikk jeg i høst før Synnøve skulle døpes. De er kjempegode og man lager selvfølgelig en stor porsjon når man først er igang. Egner seg godt til å fryse ned og ta opp til late helgefrokoster. Det blir ca 64 rundstykker av denne porsjonen.

GROVE RUNDSTYKKER
2 kg grov sammalt hvete
1 kg fin sammalt hvete
3 dl sukker
3 ts salt
3 egg
100 gram gjær
18 dl lunkent vann
4,5 dl smeltet smør

Vann og smør blandes til fingervarmt. Pisk eggene. Det tørre blandes. Fersk gjær røres ut i vann- og smørblandingen. Lag en grop i melblandingen og hell oppi det våte. Arbeid deigen godt sammen (slik man gjør med gjærdeiger). Deigen skal være litt klissete. Sett til heving (jeg anbefaler varmekabler). Husk å dekke til. La heve til dobbelt størrelse. Bak ut deigen til bolle- eller rundstykkeemner. Sett til heving i ca 30 min. Pensle med egg eller melk og stek midt i ovnen på 225 grader i ca 10 min. Prøv deg frem.

Disse rundstykkene lagde jeg også til Ingeborgs 3-årsdag og hun var ansvarlig for penslingen.

2 kommentarer:

Kari sa...

Hei Beate! Jeg prøvde meg på disse og de var jo kjempegode!!

Beate sa...

Så hyggelig at du lagde noe fra bloggen min da! Jeg legger selvfølgelig bare ut gode ting. Disse er utrolig kjekke å ha i fryseren og ta opp til gode søndagslunsjer og late frokoster!