fredag 13. mars 2009

Sveler

Når man kommer fra Møre & Romsdal får man smaken på sveler inn med morsmelka. Det store høydepunktet på fergeturene er å kjøpe seg ei svele. Sveler er perfekte å servere når man får gjester eller til å ha med seg på tur. Det er først nå i de senere tider at jeg faktisk har lært meg å lage sveler. Jeg har fått låne min fars takke, og da er veien kort til å vispe sammen en røre og steke før man får huset fullt av små og store.

SVELER
5 egg
1 liter kulturmelk eller cultura
1 liter mel
2 desiliter sukker
1 teskje vaniljesukker
1 teskje natron
1 teskje hjortetakksalt
75 gram smeltet smør

Visp egg og sukker med mikser slik at det blir luftig. Du trenger ikke å lage eggedosis hvis du ikke orker, men du kan gjøre det. Bland inn det tørre og kulturmelken vekselsvis og tilsett tilslutt det smeltede smøret. La stå og svelle minst en halv time. Stek på takke eller i stekepanne. Når boblene "sprekker" skal svelen snus og stekes på den andre siden. Jeg bruker formfett som jeg sprayer en gang på takken før jeg steker. Veldig gode med smør og sukker, eller smør og brunost til.

Godt med god hjelp på kjøkkenet. Ingeborg knekker egg:


Ingeborg rører sammen svelerøra:


Ferdigstekte sveler:

2 kommentarer:

Sofia sa...

Skjønne jenta som lager sveler! :-D
Skulle gjerne laget sånne, men det funker vel dårlig med vanlig steikepanne, vil jeg tro. Det er godt med sveler da...

Beate sa...

Jeg tror du fint kan lage de i stekepannen, men jeg ville ha brukt jernpanne. Det tar bare mye lengre tid for du må steke en og en. Derimot vet jeg at man får kjøpt plater man kan legge rett på stekeplaten som er ypperlige til svelesteking.