tirsdag 17. mars 2009

Ingers rugbrød

Det er tirsdag i dag, og som vanlig var Barbro, Martin, Magnus, Ingeborg, Synnøve og jeg i gymsalen på brannstasjonen for å leke. Etterpå dro vi hjem og lagde muffins som dere ser nedenunder. Følte for å ha litt motvekt mot det søte så jeg satte en Ingers Rugbrød-deig og lagde fire brød. Forsettet fremover er å spise havregrynsgrøt til frokost og IR-brød til lunsj.

Her er oppskriften for de som ikke har den fra før.

INGERS RUGBRØD
4 brød i 1,5 litersformer

1,3 kg fin sammalt hvete
200 g fin sammalt rug
200 gram helkort hvete
75 g gjær
2 strøkne ts salt
9 dl hvetekli/kruskakli
1,8 dl lunkent vann (ev blanding av vann og melk)
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre. Tilsett vann (melk) som selvfølgelig er lunkent. Deigen blir veldig løs. Den skal IKKE eltes på bordet. Bare rør godt sammen og sett til heving på et lunt sted. Når den har hevet seg godt, slå sammen deigen. Hev den en halv time til. Slå sammen deigen og fordel den i formene som er godt smurt. Hev videre litt til. Stekes i en time på 220 grader med over- og undervarme.

Oppbevares i kjøleskap, eller frys de ned. Jeg bruker å dele et brød i to før jeg fryser det. Dette er altså en oppskrift på nydelig saftige brød, hvor man ikke trenger å kna deigen! Sunt er det også.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Beate så flink du er! Hvordan får du tid til dette du som er hjemme med to små i tillegg? Klem :-)

Beate sa...

Mat må man ha uansett :D Dessuten er jeg jo supermamma, visste du ikke det :D Neida, jeg lager mat istedetfor å trene, det syns jo, gjør det ikke?