onsdag 18. mars 2009

Kylling og linser i form

Denne retten er jeg ganske stolt av, for jeg har nemlig komponert den selv. Fantastisk enkel og imponerende god. Sunn er den også. Jeg har ikke akkurat nøyaktige mål på hva som skal være oppi, det er mer en rett laget på gefylen, så her må man prøve seg frem. Den ble servert til Onkel Egil som ble dypt imponert, og i dag fikk svigers den til middag etter at de kom tilbake etter et ukes opphold på Kanariøyene.

KYLLING OG LINSER I FORM

kyllingfilét eller kyllinglår
gulrot
løk
olje
røde linser
en boks hermetisert tomat
buljong
kyllingkrydder
laurbærblad
salt
pepper


Skjær opp løk og gulrot i biter. Fres det i ei panne til det er blitt sånn halvveis blankt (eller så lenge du synes det ser passe ut.) Tilsett tomatene, (jeg liker best å bruke hele tomater for jeg fikk engang høre at de dårligste tomatene lager de opphakkede tomater av) passe mengde linser (til 4 personer i dag brukte jeg ca 2 dl) og passe med vann og buljong (i dag brukte jeg ca 5 dl vann og en teskje buljong). Krydre med laurbærblad, salt og pepper. La dette koke i ca 10 min.
I mellomtiden steker du kyllingfilet, eller for densagsskyld kyllinglår, som du på forhånd har krydret med kyllingkrydder. Stek den på begge sider slik at den får en pen stekeskorpe. Hell så linsene og alt det andre i en ildfast form og legg kyllingstykkene oppi. Dytt de godt nedi slik at de bader i godsakene.
Dekk til med aluminiumsfolie og sett det i ovnen. Ca 200 grader i 20 min til en halv time (eller så lang tid du trenger på å rydde huset panisk til gjestene kommer ....)
Den er godt å servere både ris og brokkoli til, men du trenger det ikke.

Her er et dårlig bilde av retten før den går inn i ovnen.

Ingen kommentarer: