mandag 16. mars 2009

Pestolaks

For noen år siden jobbet jeg for Fjord norsk Sjømat. (FnS) Et fantastisk konsept hvor man solgte ferdig filitert ben- og skinnfri fisk i atmosfærepakker i butikken. God kvalitet og veldig lett håndterlig og ikke minst tilgjengelig. Desverre endte firmaet sine dager som følge av dårlig økonomi etter transportstreieken i 2004. Likevel har jeg fått med meg mange gode tips fra fiskebransjen, dog vil min far si at jeg tross alt er født med fiskeskjell og gjeller i og med at hele farsfamilien er fra en fiskerfamilie. Jeg lærte å sløye fisk før jeg kunne lakke negler, for å si det på den måten. (jeg er vel fremdeles ikke så god på å lakke negler.)

Denne retten lærte jeg altså i mine glansdager hos FnS. I dag lagde jeg pestolaks, men når det er sagt så er det fullt mulig å bruke både ørret og ikke minst steinbit!

Siden det ikke er like enkelt å kjøpe fersk fisk på den lokale butikke, blir det til at vi kjøpe frossne filéter og har de liggende i fryseren til en passende dag. Vanligvis bruker vi å ha pasta til denne retten, men i dag lagde jeg for første gang röstipoteter. Det blir nok en av de siste, for jeg syntes det ble fryktelig fettete.

PESTOLAKS
Fisk, gjerne laks
Et glass med grønn pesto (jeg har ennå ikke laget fersk pesto)

Legg fisken i en ildfast form. Smør pesto utover i et tynt fint lag.
















Dekk med aluminiumsfolie og sett midt i ovnen på ca 200-220 grader i ca 20-30 min, alt avhengig av tykkelsen på fisken. Har du en hel side eller to, må du beregne litt mer tid. Det er uansett ikke verre enn at du sjekker det tykkeste stykket om det er gjennomstekt eller ikke.

I dag ble det servert röstipoteter, brokkoli og gulrot til. I tillegg er jeg veldig svak for kesam/rømme/crème fraîche med Sweet chili-saus til.
Slik så min middagstallerken ut i dag.

Ingen kommentarer: