mandag 7. desember 2009

Når en pepperkakebaker....

Denne oppskriften på pepperkaker fant jeg på nettet i fjor og måtte prøve den. Det var så mange som sa at det var de beste pepperkakene de hadde spist. Jeg har aldri vært så stor entusiast over pepperkaker, jeg synes at de man får kjøpt ferdige er gode nok. Men jeg ble altså påvirket av det alle skrev om denne pepperkakedeigen at jeg måtte prøve. Første porsjon ble fortært og mer eller mindre spist opp av min lillebror som var på besøk. Han fant ut at de var perfekte for dypping i kaffe. Så da ble porsjon nummer to laget. Oppskriften er delt med stor entusiasme både med venner og svigermor. Her deles den med deg også!

Vi bakte en dobbelt porsjon med Linda og familien på Averøya i går.

3 dl sirup
400 gr brunt sukker
1,5 ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1,5 ts malt kanel
3 ss finhakket eller 1,5 ts pulverisert pomeranskall
350 gr smør
3 dl kremfløte
1,3-1,5 kg hvetemel
1,5 ss natron

Sirup, sukker, krydder og smør røres smidig. Fløten piskes stiv og arbeides forsiktig inn. Arbeid inn mel (forsiktig med melet, spar heller litt til utbaking neste dag) og natron. La hvile kjølig til neste dag. Dette blir en stor porsjon.

Kjevle ut tynne leiver og stikk ut med pepperkakeformer. Stekes på brett på 220 grader i 5 min. Avkjøles på rist.

Når det gjelder pomeranskall så har jeg ennå ikke funnet det verken i apotek eller i butikk. Så jeg jukser og rasper litt skall av en klementin. Smaker godt det også!

Ingen kommentarer: