onsdag 30. desember 2009

Jul, snø og nytt år! - karameller!

Da er vi kommet til veis ende på 2009. I morgen braker det løs med årets siste fest. Vi skal ha kalkun etter Nigellas oppskrift hvor man legger kalkunen i en sukker/salt-lake med masse krydder og andre snadderting oppi. Vi lagde den i fjor og det ble en stor suksess. Fyll lages av maisbrød med appelsin og tranebær!

Min svoger har bestilt sjokoladefondant, og jeg er ikke hard å be når han kommer med slike ønsker. I tillegg har jeg allerede bakt to marengsbunner til pavlova. Man får jo storinnrykk i morgen som skal overnatte og da må man ha godsakene i orden.

Jeg har også bakt litt av hvert til jul, men det jeg kanskje ble aller mest fornøyd med denne gangen var karamellene. Så jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere.


FLØTEKARAMELLER

3 dl fløte
50 gram smør eller margarin
3 dl sukker
1,5 dl lys sirup
1,5 ss vaniljesukker

Bruk en kjele som rommer 3 liter og lag aldri mer enn en porsjon om gangen. Kle en form på ca 16x20 cm med aluminiumsfolie (ev. bakepapir).
Ha alle ingrediensene i kjelen. Kok opp på forholdsvis sterk varme. Rør rolig og jevnt til sukkeret smelter. Stopp så å røre. La karamellblandingen koke i ca 15 min. Ikke rør underveis. Blandingen sveller mye. Når blandingen synker og tykner, kan du røre godt i bunnen av kjelen, men ikke for kraftig, da sukrer karamellene seg. Ta karamellprøven fra ca 12 min: Drypp litt av blandingen i et glass kaldt vann. Lag en kule. Er den for myk og smuldrer må den koke litt til. Er den for hard, tilsett litt fløte. Gjør prøven kontinuerlig.
Fyll røren i formen og la den stivne i romteperatur. v\Hvelv karamellflaten og fjern folien. Skjær eller klipp i passelige biter. Pakk hver karamell i cellofan (kjøpes hos bokhandler).

Dersom du tilsetter 3 ss kakao sammen med de andre ingrediensene får du sjokoladekarameller....

Et bilde fra bjørka utenfor tatt i dag og snømannen Ingeborg og jeg lagde. Vinteren er vakker!

Ingen kommentarer: