lørdag 12. desember 2009

Pepperkakehuspynting

Jeg må innrømme at jeg ikke er noen stor kunstner når det kommer til pepperkakehusbaking. Jeg har utrolig gode minner fra min tid i roverlaget, hvor vi pleide å samles i desember og designe, bake ut og sette sammen et flott pepperkakehus. Det ene året var det mer fantastisk enn det andre. Men til og med her var jeg bare en entusiastisk tilskuer og støttespiller. Det var nok heller andre som var arkitekter og ingeniører...(vel, en del av mine gamle roverlagsvenner er nå nettopp det)

Hjemme pyntet vi kun ferdiglagde pepperkakehus kjøpt flatpakket akkurat som om det skulle være Ingvar Kamprad som kom opp med idéen.

Tidligere denne uken vant jeg en gaveeske med matvarer fra Kiwi på Løkkemyra. Oppi der befant det seg et flatpakket pepperkakehus. Det ble pyntet i dag med stor entusiasme blant store og små. Til og med lillesøster på 16 måneder dekorerte ivrig. At hun også tok av seignissene og spiste litt på de, eller slikket av sukkeret på nissehodene før de ble plassert tilbake i glasuren, vel....det får man bare tåle. Det blir vel antakeligvis bare oss fire som kommer til å spise av pepperkakehuset når julen er over. Selv husker jeg pepperkakehus som smak av harsk sjokolade og støv. Det er nok mest for pyntent skyld vi gjør dette!


Ingen kommentarer: