mandag 14. desember 2009

Biscotti og marsipankjeks

Jeg merker at det nærmer seg jul. Nå bakes det mer eller mindre hver dag. Jeg satt på jobb i dag og ramset opp alt jeg skulle bake. Jeg trodde først det bare var snakk om litt, men innså til slutt at det faktisk var en del. Måtehold er med andre ord ikke noe jeg kjenner til når det gjelder mat og jul.

I dag bakte jeg biscotti etter denne oppskriften. Jeg hadde bare en sitron, og siden jeg lagde dobbel porsjon raspet jeg skallet av en appelsin også. Brukte en blanding av mandler og paranøtter. Biscottiene ligger nå i en juleboks og venter på å bli dyppet i kaffe eller te til jul. Veldig enkle å lage og samtidig veldig gode. Det er ikke noen typisk julekake, men jeg synes de er gode.

I kjøleskapet hadde jeg også liggende en pølse med hjemmelaget marsipan. Den ble skjørt i skiver, lagt på bakebrett, penslet med egg og overstrødd med perlesukker og kanel. Så bar det inn i ovnen på ca 190 grader i 10 min, de 10 siste på rist. Blir kjempegodt!




For noen uker siden kjøpte jeg to amaryllis, og nå blomstrer de i full prakt. TIl og med jeg føler jeg har grønne fingre når slike vakre blomster blomstrer.

Snart er det jul!

Ingen kommentarer: