lørdag 8. oktober 2011

No knead bread

I løpet av livet er man så heldig å møte på mennesker som er originale og herlige på samme tid. Jeg har noen slike vennner og familiemedlemmer. Slike mennesker er som skatter man kan ta vare på. Hjertet varmes av å tenke på de. Claude er en slik venn. Han er fransk, men liker best å skrive nynorsk. Han liker ikke varme, så derfor har han nå, etter mange år i Tromsø, bosatt seg i Sandnessjøen. Claude er egentlig utdannet møbelsnekker, men fordi han er utrolig dyktig til å spille klassisk trekkspill, omskolerte han seg til konditor. (altså, dette er bare kortversjonen. Claude kunne man helt sikkert laget en fantastisk flott film om ) I våres kom han på besøk til oss og hadde med seg deilig hjemmelaget fransk sjokoladepålegg, karamellpålegg og et stykke hestekjøtt. Herlig! Og så viste han meg en fantastisk måte å lage brød på. Denne må jeg dele med flere! Vanskelighetsnivå = barnemat!

Oppskriften er som følger:
Du må ha en jerngryte (eller en slik fancy tupperwareform med lokk som ligner på Rømmertopf).

Dobbelt så mye vann som mel. Til min jerngryte bruker jeg 7,5 dl mel og 1,5 liter vann rett fra springen. Oppi melet har jeg en t-skje salt og en t-skje tørrgjær. Halvparten av melet må være hvetemel, men ellers kan du trikse, mikse og prøve ut hva du vil.

Så du gjør slik. Bland ingrediensene til de er blandet. Du trenger IKKE elte noe som helst. Dekk til/sett på lokk og la heve i romtemperator i ca 18 timer +/-.
Når 18 timer har gått setter du komfyren på maks temperatur og setter jerngryta inni slik at den også blir varm.

Strø så mel på kjøkkenbenken. Hell deigen utover melet og strø mel (og gjerne frø, frukt eller hva du nå vil) over og så bretter du deigen litt i lag, sånn hipp som happ. Deretter tar du ut kjeler, slenger deigen oppi, setter på lokket og tilbake i den varme ovnen. Stekes med lokk i 30 min og uten lokk i 30 min. Jeg bruker å legge over litt bakepapir slik at den ikke blir for brent.

Når den er ferdig stekt, ta ut av gryta og la avkjøles på rist.

Her er oppskriften forklart på youtube.

Ingen kommentarer: