onsdag 26. august 2009

Pavlova

Denne fantastiske kaken smakte jeg første gang hos Christine i barselgruppen min i Oslo. Hun eksperimenterte med nye kakeoppskrifter til sin mors fødselsdag og dette var en av kakene som jeg var så heldig å få smake. Den er fantastisk nydelig, lekker og veldig enkel å lage. Den består rett og slett av en marengsbunn dekket med vanilje- og kremblanding og på toppen er den pyntet med bær eller frukt (eller en kombinasjon).

Når jeg lager denne kaken følger jeg oppskriften til matprat.no..
Det eneste jeg gjør annerledes er at jeg hakker opp en plate kokesjokolade og blander i marengsen, og så bytter jeg ut hvitvinseddikk med litt sitron. Det gjør samme nytten og er mye lettere tilgjengelig.
Du trenger heller ikke piske med lav og hurtig hastighet, men jeg pisker alltid eggehviter og salt sammen først og så tilsetter jeg resten og pisker forsiktig til marengs.
På toppen har jeg pyntet med selvplukket bringebær, rips og blåbær, men alt kan brukes. Lurer på om jeg skal lage den med multer neste gang!

Det aller beste er at man faktisk kan lage bunnen lang tid i forveien og fryse den ned. Perfekt siden den skal lages av eggehviter og det ofte er disse man har til overs. Jeg bruker også å fryse ned eggehviter som blir til overs slik at jeg kan lage pavlova.

Ingen kommentarer: