lørdag 15. august 2009

Bolinhos da Bacalhao

Så nærmer tiden seg for Stein & Lindas årlige tapasfest i Sveggen. I fjor ble vi, forståelig nok, ikke invitert siden Synnøve var så liten. Men i år derimot. Da skal vi slå ut håret...helt til siste ferge går hjem. Neste år, derimot, da er man forhåpentligvis både ferdig med nattamming og kanskje Atlanterhavstunnelen er åpnet?

Poenget med tapasfesten er at alle deltakere skal ta med seg 25 munnfuller hver. Jeg må innrømme det, det bor en litan matfetisjist i meg, så det å rulle sammen noe røykalaks med tannpirkere på, nei det blir liksom ikke no utfordring for meg.

I fryseren hadde jeg ferdig utvannet klippfisk og dermed kom tanken på å lage bolinhos da bacalhao. Jeg er såpass sær at jeg må skrive det på den portugisiske måten, men det får så være. I følge min portugisiske vertssøster så heter denne retten faktisk "pasteis de bacalhao", bare så det er sagt.

Oppskriften har jeg i en bok og den er egentlig ganske så enkel. Om noen vil ha den, så er det bare på sende meg et pip.

Egentlig skal man lage piri-piri-saus til, men det kjøpte jeg ferdig på butikken. Neste år, da kanskje?

Ingen kommentarer: