fredag 17. april 2009

Lettvint og veldig god middag med torsk

Denne oppskriften kom jeg over på tettinntil og måtte prøve den ut.
Konklusjonen ble en fantastisk middag som smaker godt og er veldig enkel å lage.
I oppskriften dere finner i linken står det at man skal bruke en gul og en rød paprika. Det kan man selvfølgelig gjøre, men man trenger det ikke. Det fungerer fint med en rød også. Når det gjelder ingefær har jeg sluttet å kjøpe fersk ingefær, for det ender alltid med at jeg finner resten av knollen inntørket i grønnsakskuffen min. Jeg kom over et glass med ingefærpuré på en butikk av det mer velassorterte slaget og den brukes rundhåndet hver gang det skal være ingefær i en rett. Man finner også tilsvarende til chili.

TORSK MED PURRE, PAPRIKA OG ANNET SNADDER
en blokk med frossen torsk (tint, ca 400 gram)
1 purre
1-2 paprikaer, velg hvilken farge du vil, gjerne flere!
2 dl crème fraîche
1,5 dl buljong (kokende vann og grønnsaksbuljong)
en liten teskje revet ingefær eller mos
2 store ss sweet chili (et must u ethvert kjøleskap, kjøpes på flaske)
salt, pepper
olje til steking

Fres purre og paprika, som selvfølgelig er skjært i passelige strimler, i olje i en panne. Bland så oppi det resterende (minus torsken) og la det småputre ca 5 min. Legg så torsken oppi i biter og la dette trekke 5-10 min. Serveres med ris til.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Nam! Det så godt ut! :-) Hvordan ble den mottatt av husets yngste? Sånne mystiske gryter imøteses alltid av en viss skepsis her i gården...

Beate sa...

Hun spiser alt bortsett fra paprika og purre. Serverer ofte med ris til og det elsker hun. Og så liker hun godt fisk!

Heidi sa...

ungene til min x som er veldig skeptisk til fisk æsket denne gryta. men jeg serverer den med potet og så smaker jeg meg fram med søt chillisaus og ingefær. fantastisk god gryte :-)